Hoppa till innehållet
Betalningspåminnelse

Konsument: 60 kr
Företag: 60/450 kr

Betalningskrav

Konsument: 180 kr
Företag: 390/450 kr

Betalningsplan

Konsument:
170 kr i uppläggningsavgift
60 kr per avi

Företag:
0 kr i uppläggningsavgift för det fall förseningsersättning om 450 kr påförts, annars 170 kr.
60 kr per avi

Varsel om avbrytning

Konsument (omkostnad):
220 kr uppmaningskostnad
200 kr brytningsvarning
100 kr delgivningstalong
150 kr underrättelse till socialtjänsten

Företag (omkostnad):
220 kr uppmaningskostnad

Standardersättning

Högst 450 kr

Indrivningslagen tillåter att man tillämpar en standardersättning på högst 450 kr för indrivning av företagsfordringar.
Standardersättningen får användas från den tidpunkt då fordringsägaren har rätt till dröjsmålsränta. Om fordringsägaren har rätt till dröjsmålsränta har hen samtidigt rätt till standardersättning utan att påminnelse eller betalningskrav skickas om fordran.
Användningen av standardersättning redovisas alltid i specifikationen av utestående fordringar i betalningsanmärkningen. Utöver kapital och dröjsmålsränta kan antingen en uppsägningsavgift eller en standardersättning läggas till grund för kostnader.

Rättegångskostnader vid summarisk process

Ansökningskostnad tingsrätt:
900 kr om kapitalet understiger ett halvt prisbasbelopp
2 800 kr om kapitalet överstiger ett halvt prisbasbelopp

Juridiskt arvode:
Efter avtalad timtaxa

Återbetalning av överbetalning

95 kr i administrativ avgift i samband med återbetalning av felaktigt inbetalt belopp.
Ropo återför regelbundet överbetalningar till kunder som har betalat för mycket eller fler än en gång. Det snabbaste sättet att få en återbetalning är genom Ropo Online, där behandlingstiden är cirka tre arbetsdagar.
Brevet om överbetalning innehåller information om den serviceavgift som tas ut för behandling av överbetalning. Serviceavgiften täcker kostnaderna för arbetet i samband med återbetalningen och debiteras om felet i betalningen beror på betalarens ovarsamhet. Avgiften baseras på Konkurrens- och konsumentverkets riktlinjer.

Tidsfrister för indrivningsåtgärder


Den första avgiftsbelagda betalningspåminnelsen får skickas efter fakturans förfallodag. Det finns dock inget krav på att ett företag måste skicka en påminnelse innan ett inkassokrav skickas.
Det första avgiftsbelagda inkassokravet kan skickas tidigast 8 dagar efter att betalningspåminnelsen har skickats.
När inkassokravet har förfallit kan ärendet skickas vidare för betalningsföreläggande hos Kronofogden. Inkassokravet ska ha en betalningsfrist på 8 dagar, och ansökan om betalningsföreläggande kan göras tidigast 10 dagar efter att inkassokravet skickats.