Prislista över tjänster
Ropo prislista över tjänster innehåller information om nyckelkostnader och serviceavgifter relaterade till påminnelse- och indrivningsåtgärder.
Konsument: 60 kr
Företag: 60/450 kr
Konsument: 180 kr
Företag: 390/450 kr
Konsument:
170 kr i uppläggningsavgift
60 kr per avi
Företag:
0 kr i uppläggningsavgift för det fall förseningsersättning om 450 kr påförts, annars 170 kr.
60 kr per avi
Konsument (omkostnad):
220 kr uppmaningskostnad
200 kr brytningsvarning
100 kr delgivningstalong
150 kr underrättelse till socialtjänsten
Företag (omkostnad):
220 kr uppmaningskostnad
Högst 450 kr
Indrivningslagen tillåter att man tillämpar en standardersättning på högst 450 kr för indrivning av företagsfordringar.
Standardersättningen får användas från den tidpunkt då fordringsägaren har rätt till dröjsmålsränta. Om fordringsägaren har rätt till dröjsmålsränta har hen samtidigt rätt till standardersättning utan att påminnelse eller betalningskrav skickas om fordran.
Användningen av standardersättning redovisas alltid i specifikationen av utestående fordringar i betalningsanmärkningen. Utöver kapital och dröjsmålsränta kan antingen en uppsägningsavgift eller en standardersättning läggas till grund för kostnader.
Ansökningskostnad tingsrätt:
900 kr om kapitalet understiger ett halvt prisbasbelopp
2 800 kr om kapitalet överstiger ett halvt prisbasbelopp
Juridiskt arvode:
Efter avtalad timtaxa
95 kr i administrativ avgift i samband med återbetalning av felaktigt inbetalt belopp.
Ropo återför regelbundet överbetalningar till kunder som har betalat för mycket eller fler än en gång. Det snabbaste sättet att få en återbetalning är genom Ropo Online, där behandlingstiden är cirka tre arbetsdagar.
Brevet om överbetalning innehåller information om den serviceavgift som tas ut för behandling av överbetalning. Serviceavgiften täcker kostnaderna för arbetet i samband med återbetalningen och debiteras om felet i betalningen beror på betalarens ovarsamhet. Avgiften baseras på Konkurrens- och konsumentverkets riktlinjer.
Den första avgiftsbelagda betalningspåminnelsen får skickas efter fakturans förfallodag. Det finns dock inget krav på att ett företag måste skicka en påminnelse innan ett inkassokrav skickas.
Det första avgiftsbelagda inkassokravet kan skickas tidigast 8 dagar efter att betalningspåminnelsen har skickats.
När inkassokravet har förfallit kan ärendet skickas vidare för betalningsföreläggande hos Kronofogden. Inkassokravet ska ha en betalningsfrist på 8 dagar, och ansökan om betalningsföreläggande kan göras tidigast 10 dagar efter att inkassokravet skickats.
Kundservice
I vår kundtjänst hittar du information om våra tjänster. Hos MyRopo kan du hantera dina betalningar. Hos MyRopo arbetar kundtjänstboten bakom stark identifiering och efterfrågar vid behov även detaljerad information om faktura, betalningspåminnelse eller betalningskontrollbrev. På så sätt kan boten ge mer detaljerade instruktioner och till exempel direkt kontrollera om mer betalningstid kan läggas till på fakturan.
Logga in
Logga in