Hoppa till innehållet

Digital transformation: Strawberrys resa mot smidigare fakturahantering 

Strawberry är ett hotellsällskap med rötterna i Norge och verksamhet i Sverige, Finland och Danmark. Med en tydlig ambition att skapa ett ekosystem av upplevelser i hela Norden har företaget vuxit snabbt och behövde en partner inom fakturahantering som kunde stötta deras tillväxtresa i Norden.  

När Strawberry år 2022 sökte en partner för fakturadistribution samt påminnelse- och kravhantering, var en helhetslösning för samtliga länder i Norden av stor vikt. I den tidigare lösningen användes två separata system för dessa tjänster, vilket ledde till ineffektiva rutiner och svårigheter att möta de olika krav som ställdes i varje land. För att skapa ett smidigare arbetsflöde behövdes en partner med både lokal expertis och kapacitet att hantera hela processen under ett tak. 

“Vi behövde en partner som kunde samla hela processen och förstå de specifika kraven i varje land där vi verkar – och det kunde Ropo erbjuda.” berättar Daniel Tibell, System Improvement Controller på Strawberry.

För en smidigare vardag

Med Ropo som helhetspartner har Strawberry förenklat vardagen för sina hotell. Genom att samla fakturadistribution och kravhantering hos en enda leverantör har de skapat ett effektivt arbetsflöde som anpassas efter lokala krav i varje land. Lösningen möjliggör kommunikation på det lokala språket – samtidigt som allt hanteras på en gemensam plattform: Ropo One™.  

“Vi har en väldigt bra upplevelse av Ropos support. Vi har hittat en bra samarbetsstruktur där vi enkelt kan lyfta problem, stora som små, och alltid får den hjälp vi behöver,” säger Daniel Tibell. 

En ökad digitalseringsgrad

Genom samarbetet med Ropo har Strawberry gjort framsteg mot en mer digitaliserad verksamhet. En av de mest påtagliga förbättringarna är den ökade digitaliseringen av elektronisk fakturadistribution i Sverige, och totalt har en digitaliseringsgrad på 96 % uppnåtts över samtliga länder. Denna utveckling är ett resultat av ett nära samarbete som präglats av kontinuerliga förbättringar. 

“Den ökade digitaliseringsgraden har delvis berott på förbättringar hos oss internt, men även på att Ropo kontinuerligt utvecklas och gör flödet alltmer automatiserat,” berättar Daniel. 

Framtidsutsikter och fortsatt utveckling

Samarbetet med Ropo har inte bara effektiviserat Strawberrys befintliga processer, utan även öppnat dörrar för framtida utveckling. Daniel Tibell ser möjligheter att skala upp och använda fler av Ropos tjänster för att stärka sina flöden och sin verksamhet ytterligare. 

“Ni har utmanat oss att tänka större och se nya möjligheter. Idag använder vi era tjänster för distribution och kravhantering, men vi är nyfikna på att utforska fler lösningar tillsammans med er i framtiden,” avslutar Daniel Tibell.


Redo att strömlinjeforma er fakturahantering?