Skip to content

Anticimex och Ropo: Ett utökat samarbete för ökad effektivitet och kundnöjdhet

Anticimex är ett modernt serviceföretag specialiserat på skadedjurskontroll, matsäkerhet, fuktkontroll, husbesiktningar och brandskydd. I Sverige har Anticimex cirka 1 500 medarbetare som årligen hjälper runt två miljoner kunder. Samarbetet mellan Anticimex och Ropo har pågått länge, men under 2025 tar det ett nytt steg framåt. Genom att utöka samarbetet öppnas nya möjligheter att ytterligare effektivisera verksamheten.

Anticimex inledde sitt samarbete med Ropo år 2009 (då under varumärket Posti) med uppdraget att hantera faktura- och dokumentdistribution. Under åren har Ropo inte bara bistått med fakturadistribution utan även hjälpt Anticimex att distribuera viktiga dokument för att upprätthålla en kundkommunikation, såsom protokoll, försäkringsbrev och bokningsbrev.

Utökat samarbete för en förbättrad kundupplevelse

År 2025 valde Anticimex att ta sitt samarbete med Ropo till nästa nivå genom att bygga vidare på de befintliga tjänsterna för faktura- och dokumentdistribution. Genom att addera kravhantering, inklusive en kunnig och professionell slutkundsservice, har de skapat en helhetslösning som effektiviserar betalningsflöden och stärker kundupplevelsen.

Nu när vi utökar vårt samarbete med kravhantering, och därmed även slutkundsservice, har vi en förväntansbild av förbättrad kommunikation och service till våra kunder,” berättar Ulf Winberg, CFO för Anticimex Sverige.

Utmaningar som drivit utveckling och framgång

Som i alla långsiktiga samarbeten har det funnits utmaningar längs vägen. Dessa har dock varit värdefulla tillfällen för lärande och förbättring, som har bidragit till att stärka både relationen och resultatet. Genom att implementera Ropo One™ som plattform och skapa ett dedikerat kundteam, har Anticimex tillsammans med Ropo kunnat förbättra effektiviteten och samarbetet. Tillgången till plattformen Ropo One™ har även bidragit till en ökad digitaliseringsgrad. Under 2024 ökade antalet fakturor och dokument som skickades via digitala kanaler, såsom Kivra, med 32 % jämfört med traditionella fysiska kanaler.

Samarbetet har utvecklats över tid, och jag upplever att ni hjälper oss att se möjligheterna med digitalisering. Det användarvänliga gränssnittet i Ropo One™ gör det dessutom enklare för oss att själva navigera och arbeta i systemet ”, berättar Ulf.

Framåt: förväntningar som gynnar kassaflödet

Med ett starkt samarbete och tillgång till den nya plattformen finns alla förutsättningar för framgång. En förväntning, som resultat av det utökade samarbetet, är en förbättrad DSO genom snabbare betalningar och en smidig hantering av slutkundsservice. Med ett gemensamt fokus på effektivitet och kundnöjdhet är ambitionen att optimera processer och samtidigt stärka kundrelationerna genom snabb, professionell och kundanpassad service.

Ulf Winberg

CFO, Anticimex Sverige


Upptäck mer från Ropo