Hantera dina betalningar
Har du fått en faktura från oss?
Är din betalning försenad och vill du veta vad som händer härnäst?
Oroa dig inte. Om du gör betalningen senast på förfallodatumet anses ärendet avslutat.
Om du inte kan betala i tid, låt oss tillsammans ordna en avbetalningsplan. Tveka inte på att kontakta oss, så att du kan undvika extra kostnader från påminnelser eller inkassoprocesser. Om du behöver en kopia av fakturan eller har några frågor, finns vi här för att hjälpa dig.
Läs mer om processen för sena betalningar
Vår process för sena betalningar följer landspecifik lagstiftning och ansvarsfulla inkassopraxis. Här hittar du en detaljerad översikt och förklaring av varje steg.No matter Oavsett i vilken fas ditt ärende befinner sig, hjälper vi dig gärna att se över möjligheten till att upprätta en betalningsplan och lösa problemet.
Osäker på statusen för din faktura?
Det enklaste sättet att kontrollera statusen för din faktura är via MyRopo. Logga in med ditt personliga BankID för att hantera betalningar och kontakta vår kundservice.
Process för sena betalningar
Nedan följer ett exempel på en typisk process för sen betalning. Observera att rutiner, tidsramar och avgifter varierar mellan olika länder. För landspecifika detaljer och support rekommenderar vi att du besöker din lokala kundservicesida.
Förfallodatum
Om du betalar senast på förfallodatumet anses ärendet avslutat. Om betalningen blir försenad utgör detta ett avtalsbrott, vilket medför skadeståndsansvar. I praktiken innebär detta rätten att ta ut dröjsmålsränta. Räntan börjar löpa när det angivna förfallodatumet har passerats. Räntesatsen fastställs i enlighet med gällande lagstiftning.Påminnelse
En betalningspåminnelse bör skickas så snart som möjligt efter att fakturan har förfallit. Den första påminnelsen som skickas medför oftast en påminnelseavgift. Enligt lag får man ta ut högst 60 kr per påminnelse.Inkassokrav
Om beloppet som anges i påminnelsen inte betalas senast på förfallodatumet, inleds inkassoprocessen. Åtgärder för indrivning startar efter att betalningspåminnelsen har förfallit. Observera att det inte är ett lagkrav på att ett företag ska skicka påminnelse innan inkassokrav, det följer däremot god sed. De tillhörande indrivningsavgifterna är 180 kr alternativt högst 450 kr i förseningsersättning om kravet är riktat mot ett företag.Ansökan om betalningsföreläggande
Om fakturan, den upplupna räntan eller inkassoavgifterna inte betalas trots tidigare krav, kan ärendet drivas vidare genom en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Kostnaden som uppstår vid ansökan är 300 kr + 380 kr för indrivning av en vanlig fordran, alternativt 300 kr + 420 kr beroende på om ansökan även innefattar en handräckning.Kronofogden skickar ett föreläggande som man som mottagare ska ta ställning till genom att signera delgivningen. Du har 10 dagar på dig från delgivningsdatum att betala skulden för att inte riskera en betalningsanmärkning.
Om du har invändningar mot ansökan, måste du lämna ett bestridande enligt de givna instruktionerna på föreläggandet.
Observera att ärendet inte får drivas via den summariska pricessen och skickas till Kronofogden om ert bestridande nått oss innan inkassokravets förfallodatum. I det fallet behäver skulden faställas i tingsrätt alternativt betalas genom en förlikning.
Utslag från Kronofogden
Om betalning eller bestridande ej sker i tid fastställer Kronofogden att du är skyldig att betala och/eller göra något enligt kravet.Ett utslag registreras hos kreditupplysningsföretagen och leder till en betalningsanmärkning, vilket påverkar din kreditvärdighet. För privatpersoner ligger den normalt kvar i tre år.
Dom från tingsrätten
Om du invänder mot Kronofogdens kravet erbjuder Kronofogden fordringsägaren alternativet att hänskjuta ärendet till tingsrätten.För det fall sökanden vill driva kravet vidare lämnas ärendet till tingsrätten. Kronofogden avslutar då sin handläggning. Domstolen avgör om kravet är korrekt eller inte.
Om ärendet går till domstol och du förlorar, kan du bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader. Den som vinner målet får normalt sett sina kostnader ersatta av motparten om skulden överstiger ett halvt prisbasbelopp. I annat fall står varje part för sina egna rättegångskostnader.
Tingsrätten meddelar sin dom baserat på de yttranden och bevis som har lämnats. Om domen fastställer svarandens betalningsskyldighet går den att likställas med ett utslag då båda är s.k. exekutionstitltar.
En dom som gäller en skuld leder också till en betalningsanmärkning och syns i tre år för privatpersoner och 5 år för juridiska personer (företag).
Verkställighet
Verkställighet innebär att Kronofogden ser till att ett beslut, en dom eller ett utslag faktiskt genomförs. Det är nästa steg när en skuld eller annan förpliktelse är fastställd men inte uppfylls frivilligt.Kronofogden kan vidta tvångsåtgärder, exempelvis via:
Löneutmätning (en del av lönen dras varje månad)
Utmätning av egendom (t.ex. bil, bostad, bankmedel)
Återtagande av egendom eller genomförande av ett beslut (t.ex. avhysning)
Behöver du hjälp med dina betalningar?
Ropos kundservice finns här för att hjälpa dig hantera obetalda betalningar. Oavsett om det gäller en faktura, en påminnelse eller ett inkassobrev, är vi redo att assistera dig.
Du kan kontakta oss säkert via MyRopo. Stark autentisering säkerställer trygg kommunikation och möjligheten att dela känsliga betalningsuppgifter. Utanför kontorstid finns vår AI-assistent tillgänglig dygnet runt för att ge stöd.
Föredrar du att ringa oss? Du hittar våra kontaktuppgifter på din faktura. Använd det telefonnummer som anges där och ha ditt ärendenummer redo för en smidigare upplevelse.
Logga in
Logga in