Snellman Group, en finsk livsmedelskoncern med verksamhet i Finland, Sverige och Norge, har samarbetat med Ropo sedan 2005. Det långvariga samarbetet inleddes med fakturadistribution i Finland, men har sedan dess breddats till att även omfatta hantering av kundfordringar. För att effektivisera sina processer och skapa en enhetlig struktur valde Snellman att centralisera sin fakturautskickstjänst hos Ropo i hela Norden. Tjänsten lanserades i Sverige under hösten 2023 och i Norge i början av 2024.
Ropos lösning har bidragit till att skapa tydlighet både i fakturadistributionen och i hanteringen av kundfordringar – en viktig framgångsfaktor för Snellman i deras arbete med att optimera interna processer och säkerställa hög kundnöjdhet.
”Vi var tidigare osäkra på om våra fakturor verkligen nådde fram till kunderna”, säger Helena Antell, ansvarig för Invoice to Cash-processen på Snellman. ”Särskilt i Sverige var situationen ganska rörig. Nu kan vi snabbt få tillgång till information om fakturor, som var och när de skickats. Dessutom har vi ökat andelen e-fakturor”, avslutar Helena.
Stefan Snellman, koncernens CFO, ser också samarbetet med Ropo som en framgång.
“Vi är nöjda med hur processen har utvecklats genom samarbetet med Ropo och ser ytterligare möjligheter att förfina vår process till kundernas fördel”, säger han.
Styrkor: En enhetlig användarplattform och smidig kundservice
Snellmans dagliga fakturahantering i Norden har särskilt underlättats av användarplattformen Ropo One™. Plattformen möjliggör transparens i processer och realtidsbevakning av nyckeltal. Dessutom är den tillgänglig på svenska, norska och finska.
“Med Ropo One™ kan vi skicka om fakturor vid behov, övervaka hela faktureringsprocessen och enkelt kommunicera med vårt kundteam på Ropo”, säger Helena. ”Våra kunder får sina fakturor, och vi får omedelbart information om det skulle uppstå problem med leveransen. Den förenklade processen säkerställer också att påminnelser skickas både smidigt och effektivt.”
Utöver teknologin har Ropos kundservice kontinuerligt stöttat Snellman vid frågor och funderingar, och varje land har sin egen dedikerade kontaktperson.
“Ropo erbjuder professionell kundservice i Finland, Sverige och Norge. Även om processerna kan skilja sig åt mellan länderna, har allt alltid löst sig smidigt med Ropo”, avslutar Helena.
Mot smartare och en mer hållbar fakturering
Precis som många andra företag går Snellman mot elektroniska betalningspåminnelser. Elektroniska påminnelser kan förbättra kundupplevelsen, öka andelen e-fakturor och minska fakturans klimatpåverkan.
– Vi planerar att skicka elektroniska betalningspåminnelser via samma kanaler som fakturorna, enligt kundens önskemål, avslutar Helana Antell.