Ropos hållbarhetsrapport för 2024 är nu publicerad och omfattar hela koncernen. Rapporten ger en samlad översikt över företagets insatser, resultat och framtida åtaganden för att säkerställa ansvarsfulla leveranser, klimatsmart fakturahantering och en arbetsmiljö som inspirerar och engagerar.
Under det gångna året har vi vidareutvecklat vår hållbarhetsstrategi och förfinat våra rapporteringsmetoder för att säkerställa att vi fortsätter att skapa ett positivt och meningsfullt avtryck – för våra kunder, deras kunder, våra medarbetare och samhället i stort. Samtidigt har vi förberett oss för en fullständig anpassning till EU:s direktiv om företags hållbarhetsrapportering (CSRD) samt de europeiska hållbarhetsrapporteringsstandarderna (ESRS).
På Ropo är hållbarhet en integrerad del av både vår affärsstrategi och våra värderingar. Årets rapport lyfter fram tre centrala fokusområden i vår hållbarhetsstrategi:
- Affärsetik och ansvarsfulla leveranser
- Människor och en inspirerande arbetsmiljö
- Klimatvänlig fakturahantering
Genom dessa fokusområden presenterar vi våra nyckelindikatorer, initiativ och framtida mål, som stödjer vår pågående hållbarhetsresa och långsiktiga ambition för positiv påverkan.
”Denna rapport markerar det första steget mot en CSRD-kompatibel hållbarhetsrapport, som inkluderar utvalda element av ESRS. Vi riktar vårt uppriktiga tack alla som deltog i vår första dubbla väsentlighetsanalys (DMA) genom att delta i undersökningar”, säger Jenni Jantunen, Ropos Chief Brand and Communications Officer. ”Vi hoppas att den förnyade rapporten motsvarar era förväntningar och ger både engagerande och detaljerade insikter i Ropos hållbarhetsarbete.”
Viktiga milstolpar i vårt hållbarhetsarbete 2024
- Noll incidenter inom alla nolltoleranskategorier: Inga fall av diskriminering, visselblåsarrapporter, stora informationssäkerhetsbrott, korruption eller kompromisser med integritet och regelefterlevnad.
- Dubbel väsentlighetsanalys (DMA) genomförd: Omvärderade vårt hållbarhetsfokus och strategi med en omfattande påverkan- och riskbedömning över hela vår värdekedja och verksamhet, och identifierade positiva, negativa och finansiella effekter.
- Förnyade och utökade certifieringar: Våra gruppövergripande certifieringar täcker nu ISO 9001 (Ledningssystem för kvalitet), ISO 14001 (Ledningssystem för miljö), ISO/IEC 27001 (Ledningssystem för informationssäkerhet) och ISAE 3402 Typ II (Kontrollrapport).
- Utvecklat MyRopo för bättre faktura- och betalningshantering: Införde uppdateringar för att förbättra användarupplevelsen, tillgängligheten och informationssäkerheten genom ett nytt meddelandecenter som kräver autentisering.
- Överträffat drifttidsgarantin: Inga oplanerade avbrott som påverkat tjänstetillgängligheten i Ropo One™ och MyRopo.
- Stärkt transparens kring jämlik lön och könsfördelning: Rapportering om könslönegap infördes för första gången.
- Stöd för olika könsidentiteter implementerat: Medarbetarplattformar och företagsregister stödjer nu bredare könsidentitetsalternativ.
- Ökad digital faktureringsgrad: Tillsammans med våra kunder ökade vi digitaliseringsgraden till 74%, vilket minskade faktureringsrelaterade utsläpp. I Finland ökade graden från 67 % till 72 %, i Sverige från 64 % till 82 %, och i Norge från 82 % till 93 %.
- Ny miljöpolicy lanserad: Detta inkluderar införandet av en avkarboniseringsplan som en del av våra uppdaterade miljöåtaganden.
- Minskade växthusgasutsläpp: De totala utsläppen minskade från 9 220,8 ton CO₂e till 8 822,5 ton CO₂e.
Sedan 2021 har Ropo redovisat sitt hållbarhetsarbete i enlighet med GRI-standarderna. Under 2024 lanserade och slutförde vi flera initiativ för att stärka vårt hållbarhetsarbete och förbereda oss för utökade rapporteringskrav enligt CSRD, som kommer att gälla för Ropo från och med 2027. Vårt fokus förblir att möta intressenternas förväntningar och säkerställa efterlevnad av kommande EU-lagstiftning.
Läs mer på vår globala sida om vårt hållbarhetsarbete: