Hoppa till innehållet

Så skapar energisektorn en sömlös kundupplevelse och möter de nya kraven på transparens

Energibranschen står inför förändringar. Nya skärpta föreskrifter träder i kraft 2025 och ställer högre krav på transparens och kundinformation. Men det är inte bara regelverket som utvecklas – kundernas förväntningar ökar också. De vill ha en energileverantör som erbjuder en smidig och personlig upplevelse. Christian Ivarsson, Client Executive på Ropo, berättar hur ni kan möta både kundernas behov och branschens krav.

Den digitala utvecklingen har höjt ribban för kundupplevelser. Konsumenter förväntar sig nu en sömlös helhetsupplevelse, där smidiga betalningar, snabb service och intuitiva digitala verktyg är standard. Samtidigt träder nya och skärpta föreskrifter i kraft som ger elkunder ett starkare skydd och som elbolag, från och med den 1 januari 2025, behöver efterleva.

Vad innebär de nya föreskrifterna?

Den 5 april 2024 publicerade Energimarknadinspektionen nya föreskrifter som ställer högre krav på vad elhandelsföretag måste informera sina kunder om vid fakturautskick. Syftet är att ge elkunder ett starkare skydd och göra det enklare att jämföra olika elavtal. De nya reglerna innebär bl.a. att elbolag behöver:

  • Lämna tydlig information: Om företaget, avtalet och priserna.
  • Erbjuda jämförelseverktyg: För att kunden ska kunna fatta ett välgrundat beslut krävs det tydliga hänvisningar till oberoende information
  • Informera om energisparande: Ge information om oberoende användarrådgivning gällande tillgängliga energieffektiviseringsåtgärder.

Både de nya föreskrifterna inom energibranschen och Ropos tjänster har ett gemensamt mål: att höja ribban för kundupplevelsen.

Christian Ivarsson, Client Executive på Ropo, berättar:

”De nya reglerna kräver ökad transparens och tydligare information. Med vår betalningsportal MyRopo kan ni vara säkra på att alla legala krav uppfylls samtidigt som vi hjälper er att skräddarsy en smidig och personlig upplevelse för kunden.”

Ropo – din partner för en sömlös kundresa

Som kund hos Ropo får ni full kontroll över fakturering och betalningar. Ni kan välja mellan olika distributionskanaler och erbjuda era kunder en mängd flexibla betalningsalternativ såsom autogiro, direktbetalningar via Tink, Swish eller Kivra. Vårt expertteam står alltid redo att ge råd och stöd. I den digitala plattformen MyRopo kan era kunder hantera sina ärenden och betalningar när det passar dem. Här får de även smidig tillgång till vår ISO-certifierade kundservice. MyRopo är utformad för att följa alla gällande föreskrifter och säkerställer att alla processer sker på ett korrekt och säkert sätt.

Sammanfattningsvis ger Ropo er verktygen för att navigera i den snabbt föränderliga energibranschen. Genom att kombinera digital innovation med djup branschkunskap hjälper vi er att möta framtidens utmaningar och skapa en mer hållbar och kundorienterad verksamhet”, avslutar Ivarsson.


Ta första steget mot en smidigare kundupplevelse